Hyundai Veloster N Forum banner

Symptomen van een defecte VVT-solenoïde?

1 reading
9.2K views 13 replies 7 participants last post by  Fade2black  
#1 ·
Kan iemand mij vertellen wat die symptomen in een Hyundai kunnen zijn? Ik heb mijn auto ongeveer 5 tot 6 maanden in opslag gehad en misschien is er eentje een beetje plakkerig. Ik heb geen waarschuwingslampjes of iets dergelijks gekregen. Bedankt voor alle hulp.

Met vriendelijke groeten,

-Mike

#2 ·
Ik ben er vrij zeker van dat je een CEL zou kunnen krijgen. Toen ik mijn VN van de kriksteunen haalde, haalde ik hem eruit en reed er voorzichtig mee over wat achterafweggetjes. Toen ging ik de snelweg op en liet hem brullen. Ik heb een olieverversing gedaan voor de opslag en natuurlijk de benzine behandeld. Ik herinner me een kleine hapering nadat ik hem voor het eerst had gestart. Ik liet hem ook wat langer stationair draaien om een goede vloeistofstroom te garanderen.

#3 ·
Ik heb de mijne vorige week woensdag uit de opslag gehaald. Toen ik hem voor het eerst startte, was hij LUID, alsof een klepstoter tikte of een drijfstang slecht was.... Ik schrok ervan. Het stopte na een paar minuten opwarmen. Als ik hem 's ochtends start, maakt hij hetzelfde geluid, maar dan met een lagere toon, maar het verdwijnt als de auto een beetje is opgewarmd. Ik verlies geen vermogen of iets dergelijks. De auto rijdt verder geweldig. Geen klachten... Dit is wat me doet geloven dat een VVT-solenoïde kleverig is of niet volledig functioneert. Bedankt voor de hulp, AYP.

Met vriendelijke groeten,

-Mike

#4 ·
De luidere uitlaat suggereert dat de uitlaatkleppen langer open staan (hoge snelheid / vermogensmodus). Zijn er codes in de ECU? Er kunnen waarschuwingscodes zijn. Als je die hebt, heeft de dealer misschien iets om mee te werken. Wanneer de 2ZZ in mijn Vibe GT 6400 tpm bereikte, zou de nokkenas met hoge snelheid worden ingeschakeld. Toen werd het echt luid en trok het als een turbo...tot 8200 tpm (prachtig geluid).

#5 ·
Wat ik met luid bedoelde, was de motor, niet de uitlaat. Het is niet de hogedruk brandstofpomp. Het klinkt intern als een klepstoter die niet genoeg oliedruk krijgt. Het verdwijnt als de motor een beetje is opgewarmd, ongeveer halverwege de bedrijfstemperatuur.

Geen codes of opgeslagen codes. Bedankt voor de hulp.

Groeten,

-Mike

#7 ·
Bedankt CW. Toen ik de auto voor het eerst uit de opslag haalde, schrok ik me rot. Het was heel duidelijk hoorbaar en verdween nadat de motor ongeveer half warm was geworden. Nu ik de auto meer gebruik, duurt het minder lang voordat het hoorbare geluid verdwijnt. Het is zo raar. Komt het doordat hij een paar maanden heeft stilgestaan? Ik bedoel, dat zou niet mogen gebeuren... De auto rijdt verder nog steeds prima. Bedankt voor alle hulp. Br, -Mike

#8 ·
Geen VVT-probleem. Je zou een CEL gooien en de auto zou gewoon niet goed lopen over het hele toerentalbereik. Waarschijnlijker brandstof met stabilisator. Zorg ervoor dat je tankt bij een halve tank met Premium en wat octane booster totdat je de oude brandstof met de stabilisator hebt verbruikt.

#9 ·
De motor die ik had met het meeste lawaai van de nokkenketting van een niet-opgepompte spanner zat op een BMW R1100 motorfiets en was alleen luidruchtig als hij een paar weken niet was gestart. Na verloop van tijd zou de olie uit de spanner weglopen en zou de nokkenketting herrie schoppen totdat hij warm was. Als ik hem regelmatiger had laten draaien, zou hij dit gedrag niet hebben vertoond. Ik heb uiteindelijk de spanner vervangen en het meeste startgeluid nadat ik hem een paar weken had laten staan, verdween. Als het geluid verdwijnt en niet terugkeert als je er regelmatiger mee rijdt, kan het dit zijn.

#11 ·
De mijne is iets meer dan 3 maanden opgeslagen geweest en afgezien van een kleine hapering na het opstarten klonk en liep alles prima. Ik heb brandstofstabilisator plus Marvel Mystery Oil in mijn tank met gewone benzine. Ik heb een olieverversing gedaan voor de opslag. Dat is het plus periodiek opladen van de batterij. Ik heb een kwart tank over na het rondrijden op de oude benzine. Ik wil hem terugbrengen tot ongeveer een achtste tank en hem vullen.

#13 ·
Hoogstwaarschijnlijk is wat u ervaart, nadat de auto een tijdje in opslag heeft gestaan, dat de olie terugstroomt naar de carterpan. Het getik is het gebrek aan olie in de vvt-nokkenastandwielen. De vvt-solenoïde opent en sluit de oliedoorlaat afhankelijk van de timingvervroeging of -vertraging om het vvt-nokkenastandwiel te activeren. Het tikt en is droog totdat er olie in de tandwielen komt.