Hyundai Veloster N Forum banner

Airco blaast geen koude lucht

878 views 8 replies 5 participants last post by  brycemartinez  
#1 ·
Ik bezit een 2020 VN met ongeveer 75.000 mijl op de teller en woon in San Antonio, Texas. Een paar weken geleden stopte mijn airconditioning met het blazen van koude lucht, dus bracht ik hem naar de dealer voor een airconditioningdiagnose, wat me $250 kostte (in plaats van hun gebruikelijke $170). Ze gaven me een offerte van $2.100 voor de reparatie, die voornamelijk bestond uit $1.850 aan arbeidskosten (8,5 uur).

Ik sprak met de technicus, die zei dat hij de standaard airconditioningtests had uitgevoerd en dat alles prima werkte. Vervolgens liet hij me zijn diagnosescherm zien waarop de EVAP - Evaporative Vapor Pressure sensor -2 graden Celsius (28 graden Fahrenheit) aangaf, wat ver afweek omdat de omgevingstemperatuur 53 graden Fahrenheit bedroeg. Vanwege deze onjuiste lage meting van de sensor blaast de airconditioning geen koude lucht.

De technicus zei dat hij, om bij de sensor te komen om deze te vervangen, het hele dashboard uit elkaar zou moeten halen, vandaar de hoge offerte voor de arbeidskosten. Hij merkte ook op dat hij de sensor van buitenaf kon loskoppelen (zonder het hele dashboard uit elkaar te halen) en een nieuwe kon aansluiten om te bevestigen dat de sensor inderdaad defect was. Hij zei ook dat defecte EVAP-sensoren vaak voorkomen bij sommige N-voertuigen en ook bij Hyundai Tuscans.

Heeft iemand dit meegemaakt of de sensor zelf vervangen?
 
#4 ·
Mijn 5 jaar komt over een paar maanden.
Het is 5 jaar of 60.000 mijl, afhankelijk van wat het eerst komt. Dus omdat je op 75.000 mijl zit, betekent dat dat je garantie op de nieuwe auto is afgelopen.

Je zou waarschijnlijk om een tweede mening moeten vragen, omdat ze je een hele dag aan arbeid in rekening brengen voor iets dat de technicus van buitenaf zou kunnen bereiken. Ik zou verzoeken om de sensor alleen te vervangen met behulp van de toegangsmethode die de technicus al heeft gebruikt. En als je handig bent met mechaniek, kun je het misschien zelf doen.
 
#6 ·
Image
Image

Image

Image

Image

Image

Image


Update juli 2025 - Mijn vriend en ik konden de EVAP-sensor vervangen en hebben uiteindelijk ook de EVAP-kern vervangen, omdat het logisch was om dat te doen. De moeilijkste stap was een van de eerste stappen, waarbij de afdekschroef en nog twee EVAP-bouten, die zich achter de turbo op het schutbord bevinden, losgeschroefd moesten worden. We hebben de inlaat, de inlaat, de accu verwijderd, de kachelkern losgekoppeld en de leidingen met een bungeekoord uit de weg gehaald om voldoende ruimte te krijgen om een ​​sleutel te kunnen gebruiken. Het uit elkaar halen van het interieur was eerlijk gezegd niet zo erg in vergelijking met deze stap. Nadat we de stoelen, het onderste dashboard, het stuur, de versnellingsbak en de A-stijl dashboardafdekkingen hadden verwijderd, springt de rest van het dashboard er als één enorme eenheid uit. In totaal duurde het waarschijnlijk ongeveer 20 uur om het te voltooien, het was klote, maar ik heb veel bespaard door het zelf te doen. Als iemand deze installatie moet doen, stuur me dan een bericht en ik kan wat tips geven.